Saveti iz sveta fotografije

Ulazak u svet Stock fotografije

Godina je 2021. i Stock fotografija odavno nije novina. Ipak, za one koji ne znaju, stock fotografija je prvenstveno komercijalna fotografija koja se prodaje preko različitih online Stock agencija. Može biti sa modelima, bez modela, da prikazuje svakodnevne životne situacije i fotografije svega što koristite u svakodnevnom životu. Izbor je veliki a potražnja raste iz dana u dan. Kupac je u prilici da za par minuta i po veoma povoljnoj ceni dođe do materijala koji mu je potreban za rad. Nekada nije bilo tako – cene licenci su bile daleko više a fotografije su skoro isključivo prilagane od strane profesionalnih fotografa, koji su znali da adekvatno iskoriste nekadašnju (skupu) foto opremu. Međutim, vremenom je foto oprema postajala dostupnija i jednostavnija za korišćenje, čime se i broj potencijalnih stock fotografa povećavao.

Danas ipak neki fotografi tvrde kako je tržište sa stock fotografijama prezasićeno, kako je teško izdvojiti se u masi fotografija koje su dostupne ali nešto više o tome ćemo pokriti u nastavku teksta.

Šta je potrebno od opreme za početak?

Pre svega potreban vam je fotoaparat. Da li ćete početi sa DSLR, Mirrorless ili Prosumer aparatom potpuno je na vama. Pored tela fotoaparata, potreban je i objektiv koji može biti kupljen u kompletu sa aparatom ili kupljen dodatno ukoliko ne postoji komplet ili ukoliko vam ne odgovara onaj iz kompleta. Naravno, tu su i memorijske kartice za koje preporučujem da se uzme par komada radi sigurnosti (ukoliko se neka od njih  pokvari) i mogućnosti da različite foto sesije držite na različitim karticama.

Primerak divljeg Canona u svom prirodnom staništu

Dodatno, uz sve prethodno navedeno bez čega ne može da se krene, potreban vam je i foto/video stativ koji bi vam olakšao stabilizaciju i sa kojim ne može doći do zamućenih fotografija usled drmanja aparata.

Kako budete više zalazili u stock tematiku shvatićete da ukoliko nemate dovoljno prirodnog svetla biće potrebno i dodatno osvetljenje kako bi se dobio savršeni kvalitet koji stock fotografija iziskuje. Da li će to biti blic za fotoaparat, blic glava sa softboxom ili led rasveta zavisi od toga šta fotografišete.

Ukoliko se odlučite za fotografisanje hrane, proizvoda i predmeta iz ptičije perspektive biće vam potreban takozvani C-stand stativ koji može da drži vaš fotoaparat. Od nekih mogućih pomagala tu su i sto za fotografisanje, pozadine (papirne, platnene i foto pozadine sa teksturom).

 

Tehnički zahtevi za fotografije

Da bi vaše fotografije bile prihvaćene od strane stock agencije, potrebno je da ispunjavaju par uslova. Fotografije moraju biti najboljeg kvaliteta, nekompresovane i naravno, moraju biti vaše. Ne prilažite fotografije na koje nemate apsolutna prava. Obratite pažnju na tehnički kvalitet fotografija. Odaberite one koje su jasne i oštre i dobro osvetljene. Tehnički kvalitet je u ovoj fazi bitniji od teme/motiva.

Sama prijava je proces gde vi šaljete određeni broj fotografija agenciji kako bi oni procenili da li kvalitet ispunjava njihove uslove. Neka teme Vaših prvih 10 fotografiju budu raznovrsne. Ne šaljite fotografije istog objekta snimanog iz različitih uglova i slično.  Za sada (dok Vaš zahtev za prijem nije odobren) izbegnite fotografije na kojima se vide prepoznatljiva ljudska lica. Uz svaku takvu fotografiju mora da bude priložena saglasnost osobe na fotografiji za upotrebu fotografije u marketingške svrhe (tkzv. model release.) i takve fotografije prolaze kroz posebnu proveru. Takođe, ne prilažite fotografije na kojima se nalazi objekat/logo/itd na koji drugo lice/firma ima autorska prava – npr. fotografija čoveka koji nosi Nike patike, pri čemu je Nike zaštitni znak lako uočljiv ili fotografija sa McDonald’s restoranom u pozadini.

 

Optimizacija reči za pretragu i biranje niše

Kada su fotografije prihvaćene i vi ste dobili status saradnika (contributor) sledeće čime ozbiljno treba da se bavite jesu reči za pretragu, takozvani tagovi. Potrebno je dobro istražiti koji su to popularni tagovi, treba razmišljati kao kupac koji dolazi da pronađe proizvod. Ukoliko fotografišete neku scenu iz svakodnevnog života, potrebno je u tagovima i u opisu fotografije što bolje i preciznije objasniti o čemu se radi na fotografiji. Naravno, pored preciznog opisa i dobrih  tagova potrebno je takođe izabrati i nišu koja nije previše eksploatisana u svetu stock fotografije. Time postižete da vas potencijalni kupci lakše pronađu i kupe baš vašu fotografiju.

Tagovi su nauka!

Najpopularnije niše za fotografisanje su Lifestyle, medicina, ekološka svest, hrana itd. Koliko god ove teme privlačile najviše pažnje, može se reći da je trenutno jako teško biti konkurentan na tržištu tih tema jer već postoji  na desetine hiljada takvih fotografija. Samo kreativnost i neki novi ugao/percepcija na postojeće teme vas može izdvojiti od konkurencije.

Niše koje nisu toliko preplavljene a potražnja za istim raste su :

1. Umetnost starenja – fotografije starijih osoba bez ikakve obrade koje ih prikazuju dok obavljaju svakodnevne stvari.

2. Bolesti i zaraze – Možda ćete se iznenaditi, ali bolesti i zaraze su jedna od najtraženijih, ali neistraženih tema u stock fotografiji.

Osip na koži, modrice, groznica i druge stvari koje se ljudima događaju tokom života takođe moraju biti prikazane. Blogovi, časopisi i mala preduzeća koriste ove slike za projekte koji pokreću zdravstvena pitanja, za ilustraciju članaka ili postova na društvenim mrežama i reklamiranje lekova.

3. Manje praćene sportske aktivnosti  – Ragbi, Kriket, bacanje frizbija, dečije sportske aktivnosti mogu da budu vaša prednost i izvor zarade.

4. Praznični dekor – Prodaja sezonskog vizualnog materijala na akciji je win-win strategija za fotografe ako su slike jedinstvene i autentične. U suprotnom, bolje razmislite o ideji fotografisanja niza slika prazničnog dekora i procesa ukrašavanja. Možete doslovno uhvatiti svaki detalj, od stonih i cvetnih aranžmana do kuvanja jela i mešanja koktela.

Pored kućnih priprema, napravite i nekoliko fotki umotavanja poklona. Ove slike su posebno atmosferske jer ilustruju najveći trenutak svakog praznika – pripreme.

 

Related Posts

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.